Ένα αναξιοποίητο πλεονέκτημα για την Ελλάδα: Απόδειξη των πλεονεκτημάτων της πολυγλωσσίας από τη Νευροψυχολογία και τον Πολιτισμό.
Victor A. Friedman University of Chicago & La Trobe University
Θα ήθελα να
ξεκινήσω ευχαριστώντας τους διοργανωτές
για την πρόσκληση σε αυτό το σημαντικό
συνέδριο. Ελπίζω ότι ως γλωσσολόγος με
σημαντική εμπειρία τόσο στη μελέτη της
Μακεδονικής όσο και των διαφόρων γλωσσών
της Νοτιοανατολικής Ευρώπης γενικότερα,
πολλές από τις οποίες, συμπεριλαμβανομένης
της μακεδονικής, ομιλούνται στην Ελλάδα,
μπορώ να συνεισφέρω μια χρήσιμη
προοπτική.
Το θέμα αυτού του
συνεδρίου, «Διεθνείς Συνθήκες για τα
Δικαιώματα των Μειονοτήτων» είναι
ιδιαίτερα επίκαιρο στον κόσμο γενικά
και στην Ελλάδα ειδικότερα. Ιδιαίτερη
σημασία έχει το γεγονός ότι υπάρχουν
γλωσσικές μειονότητες στην Ελλάδα. Αυτό
το γεγονός αναγνωρίστηκε στη διατύπωση
του Άρθρου της Συνθήκης των Σεβρών
πριν από περισσότερο από έναν αιώνα,
και εξακολουθεί να ισχύει σήμερα.
Επιπλέον, η Βουλή των Ελλήνων επικύρωσε
τη συνθήκη με νόμο που δημοσιεύτηκε
στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 25
Αυγούστου 1923, πριν από μια εκατονταετία...
Μεταξύ των γλωσσών που ομιλούνται από τις κοινότητες στην Ελλάδα είναι τα αλβανικά (συμπεριλαμβάνονται εδώ τα αρβανίτικα), τα αρμενικά, τα αρμάνικα και τα μεγλενορουμανικά (ή, συλλογικά, τα βλάχικα), τα βουλγαρικά (συμπεριλαμβάνοντας εδώ τα Πομακικά, τα οποία στην Ελλάδα έχουν αντιμετωπιστεί ως ξεχωριστά και τα οποία πράγματι, ενώ βασίζονται στις Βουλγαρικές διαλέκτους της Ροδόπης, των οποίων οι χριστιανοί ομιλητές ταυτίζονται ως Βούλγαροι, έχει πολλά σημαντικά και συναρπαστικά χαρακτηριστικά που είναι πολύ διαφορετικά από τα τυπικά βουλγαρικά), Judezmo (γνωστά και ως Λαντίνο ή Ιουδαιο-Ισπανικά, μια γλώσσα της οποίας οι ομιλητές ήταν η πολυπληθέστερη ομάδα στη Θεσσαλονίκη στις αρχές του εικοστού αιώνα [η μοίρα των περισσότερων από αυτούς τους Εβραίους συζητείται στο βιβλίο του Leon Saltiel Το Ολοκαύτωμα στη Θεσσαλονίκη 1942-l943, Routledge, 2020 - ένα μνημείο για την κατεστραμμένη εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης εγκαθιδρύθηκε μόλις το 1997 και μεταφέρθηκε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης το 2006. Σύμφωνα με τη Wikipedia, βανδαλίζεται τακτικά]), καθώς και Ρομά, Τουρκικά και Μακεδονικά. Εδώ μπορούμε να κάνουμε τη σημαντική παρατήρηση ότι με την υπογραφή και κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών του 2018-19, η Ελλάδα αναγνώρισε την ύπαρξη μακεδονικής γλώσσας και μακεδονικής ιθαγένειας, που υπήρχαν και τα δύο πριν τη Συμφωνία, φυσικά. Ωστόσο, η επίσημη αναγνώριση έχει τη δυνητική της αξία. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα στην Ελλάδα έχει 2 αναγνωρισμένες περιπτώσεις διγλωσσίας στην Ελλάδα τουλάχιστον από το 1996, με την έκδοση του τόμου 5 της Ελληνικής διαλεκτολογίας, ο οποίος ήταν αφιερωμένος ειδικά στις λεγόμενες «δίγλωσσες ομάδες του ελληνικού χώρου». Δυστυχώς, αυτός ο τόμος δεν περιελάμβανε τα μακεδονικά και αναφερόταν στα τουρκικά ως «μουσουλμανικά της Θράκης», αντανακλώντας έτσι τα συνεχιζόμενα προβλήματα που έχει η ελληνική επίσημη αρχή με το γεγονός ότι ομιλούνται μειονοτικές γλώσσες στην επικράτειά της.
Αν και οι
έννοιες των μειονοτικών δικαιωμάτων
έχουν τις ρίζες τους στις έννοιες της
δικαιοσύνης και της ελευθερίας, υπάρχει
επίσης ένα μεγαλύτερο ζήτημα κοινωνικής
ευημερίας, και αυτό είναι το μεγαλύτερο
ζήτημα που θέλω να θίξω εδώ. Το έδαφος
του σημερινού έθνους-κράτους που είναι
η Ελλάδα, ή η Ελληνική Δημοκρατία, είναι
και ήταν πάντα, όπως το έδαφος σχεδόν
κάθε έθνους-κράτους της Ευρώπης -- και
του κόσμου -- τόσο τώρα όσο και στο
παρελθόν, πολύγλωσσο και πολυγλωσσικό,
στον οποίο θα επανέλθω παρακάτω. Στον
κόσμο γενικά, η πολυγλωσσία αποτελεί μέρος της
καθημερινής ζωής για δισεκατομμύρια
ανθρώπους, και πιθανότατα για την
πλειοψηφία, αν και δεν έχουμε ακριβή
στατιστικά στοιχεία Έχει αναγνωριστεί
εδώ και πολύ καιρό ότι η πολυγλωσσία είναι πολύτιμος πόρος
- ένα άλλο σημείο στο οποίο θα επιστρέψω
σε λίγο. Επιπλέον, πρόσφατη ψυχονευρολογική
έρευνα έχει παράσχει στοιχεία που
υποστηρίζουν τον ισχυρισμό ότι η
πολυγλωσσία είναι
στην πραγματικότητα καλύτερη για τους
πολίτες μιας κοινωνίας όσον αφορά τη
σωματική και ψυχολογική υγεία (καθώς
και τη αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο). Σε
αυτήν την ομιλία, θα συζητήσω την ιστορία
της μελέτης των αποδεικτικών στοιχείων
για αυτήν την ιδέα καθώς και ορισμένα
αποτελέσματα της πιο πρόσφατης έρευνας.
Αυτό με τη σειρά του θα χρησιμεύσει ως
το επιχείρημά μου για το γιατί είναι
προς το συμφέρον του ελληνικού κράτους
να τηρεί τις συνθήκες που προωθούν τις
μειονοτικές γλώσσες, κάτι που, στο
πλαίσιο της Ελλάδας, σημαίνει προώθηση
της πολυγλωσσίας σε όλες τις γλώσσες που ομιλούνται στην
Ελλάδα.
Πριν συνεχίσω, ωστόσο, θα
ήθελα να επιστήσω την προσοχή σε ορισμένα
ορολογικά ζητήματα που είναι σχετικά.
Η ευρωπαϊκή γραφειοκρατική πρακτική
έχει καταλήξει να κάνει διάκριση μεταξύ
του πολύγλωσσου και της
πολυγλωσσίας, θεωρώντας τον τόπο του πολύγλωσσου
ως το άτομο, ενώ ο τόπος της πολυγλωσσίας
είναι η κοινωνία. Στην πραγματικότητα,
όμως, το άτομο είναι πάντα ο τόπος της
γλωσσικής ικανότητας, αν και το συλλογικό
αποτέλεσμα της πολυγλωσσίας επιτυγχάνεται
μέσα σε μια κοινότητα, δηλαδή, η επίδειξη
της γλωσσικής ικανότητας μπορεί να
γίνει και σε κοινωνικό επίπεδο, π.χ. μέσω
σημάνσεων και ιδρυμάτων όπως σχολεία
και τάξεις. Εδώ το θέμα θυμίζει συζητήσεις
σχετικά με των ατομικών έναντι των
συλλογικών δικαιωμάτων, τα οποία, στην
πραγματικότητα είναι, δυνητικά, σχετικά
με ευρύτερες πολιτικές συζητήσεις.
Επιπλέον, αν και η πολυγλωσσία όπως
προστατεύεται από τις συνθήκες που
αφορούν τα δικαιώματα των μειονοτήτων
είναι η αξία που εξετάζεται εδώ, η
νευροψυχολογική έρευνα που θα αναφέρω
έχει επικεντρωθεί ειδικά στους δίγλωσσους
και όχι στους πολύγλωσσους. Υπάρχουν δύο καλοί
λόγοι για αυτό. Το ένα είναι ότι οι
δίγλωσσοι είναι πιο εύκολα διαθέσιμοι
για πειράματα από τους ομιλητές τριών
ή περισσότερων γλωσσών. Ο δεύτερος λόγος
είναι ότι η έρευνα για τη διγλωσσία έχει
δύο βασικές γλωσσικές μεταβλητές, ενώ
όταν εμπλέκονται περισσότερες από δύο
γλώσσες, πρέπει επίσης να λαμβάνεται
υπόψη ένας μεγαλύτερος αριθμός μεταβλητών
και η ίδια η διγλωσσία είναι αρκετά
περίπλοκη όταν πρόκειται να πειράξει
τις μεταβλητές. Όπως και να έχει, από
την άποψη τόσο των δικαιωμάτων των
μειονοτήτων όσο και των συνθηκών που
αποσκοπούν στην προστασία τους, η έρευνα
για τη διγλωσσία προσθέτει ένα επιπλέον
επίπεδο αιτιολόγησης.
Η αναγνώριση
του πολύγλωσσου και της πολυγλωσσίας
ως πόρων είναι καλά εδραιωμένη στη λαϊκή
σοφία όλων των γλωσσών που ομιλούνται
στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της
ίδιας της ελληνικής, όπως φαίνεται σε
ένα ελληνικό ρητό του δέκατου ένατου
αιώνα: óσες γλώσσες έχει ο άνθρωπος, τόσα κεφάλια έχει. Είναι χαρακτηριστικό
της τρέχουσας ελληνικής ιδεολογίας,
ωστόσο, ότι η παροιμία αναφέρθηκε σε
έναν συνάδελφό μου στην Αλβανία, όχι
στην Ελλάδα, και οι περισσότεροι από
τους Έλληνες γλωσσολόγους με τους
οποίους μίλησα δεν το είχαν ποτέ ακούσει.
Το ίδιο συναίσθημα εκφράζεται ακόμη,
ωστόσο, σε όλες τις άλλες γλώσσες που
ομιλούνται στην Ελλάδα. Στα αλβανικά
είναι Sa më shumë gjuhë të dish, aq më tepër vlen και
στα Ρομά So pobuter čhiba džaneja pobuter vredineja
(διάλεκτος Αρλί), που και τα δύο σημαίνουν
«Όσες περισσότερες γλώσσες ξέρεις, τόσο
περισσότερο αξίζεις». Το συναίσθημα
εκφράζεται ομοίως στα τουρκικά, καθώς
και στο Judezmo, το οποίο χρησιμοποιεί την
τουρκική εκδοχή του ρητού: Bir lisan, bir
insan; iki lisan, iki insan «μια γλώσσα ένα άτομο,
δύο γλώσσες, δύο άνθρωποι». Αυτοί οι
συσχετισμοί της πολυγλωσσίας με την
προσωπικότητα εκφράζονται με όρους
πόρων στις ρομανικές και σλαβικές
γλώσσες της Ελλάδας: τα αρουμάνικα
Limbali san avuti, τα μεγλενορουμανικά Limbili să
vut, τα βουλγαρικά Ezikăt e bogatstvo και τα
μακεδονικά jazicite se bogatstvo που όλα σημαίνουν
«Οι γλώσσες είναι πλούτος» (ο ενικός
στα βουλγαρικά έχει γενική πληθυντική
σημασία). Τέτοιες χρήσεις είναι συνεπείς
με τις πολυγλωσσικές αξίες των παραδοσιακών
βαλκανικών κοινωνιών αλλά και με τις
σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες, ιδίως
όπως αποδεικνύεται σε διάφορες πολιτικές
της ΕΕ. Το θέμα μου εδώ είναι να δείξω
ότι η γλωσσική πολυγλωσσία και το
πολύγλωσσο ωφελούν τις κοινωνίες και
ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε καλή θέση για
να αξιοποιήσει το κοινωνικό δυναμικό
που αντιπροσωπεύουν αυτοί οι πόροι.
Βεβαίως, οι
δίγλωσσες καταστάσεις παρέχουν τα
σαφέστερα παραδείγματα διαφόρων
θεωρητικών εννοιών και, επιπλέον, είναι
ευκολότερο να τεκμηριωθούν από κάθε
άποψη, όπως σημειώθηκε παραπάνω. Για το
λόγο αυτό, αποτελούν τα θέματα των
μελετών που θα αναφερθούν παρακάτω. Το
επίμαχο, ωστόσο, είναι το ζήτημα του
μονόγλωσσου έναντι του μη μονόγλωσσου,
δηλαδή το μονογλωσσικό είναι η
χαρακτηριστική κατάσταση,
μολονότι
διάφορα κυρίαρχα μονόγλωσσα
έθνη-κράτη προσπαθούν να παρουσιάσουν
τη μονογλωσσία ως κανόνα, όταν στην
πραγματικότητα υπάρχουν συντριπτικά
στοιχεία ότι, από την άποψη των ανθρώπινων κοινωνιών γενικά, είναι η εξαίρεση. Πιο
σημαντικό από το γεγονός ότι η πολυγλωσσία
είναι ευρέως διαδεδομένη, και σε πολλά
μέρη της Ελλάδας η πολυγλωσσία εφαρμόζεται
ευρέως, είναι το γεγονός ότι η πολυγλωσσία
ωφελεί το άτομο, και αυτό ωφελεί και την
κοινωνία.
Κατά τη συζήτηση των
νευροψυχολογικών στοιχείων σχετικά με
τη διγλωσσία, υπάρχει ένα εντυπωσιακό
χάσμα στη φύση των ερευνητικών ερωτημάτων
καθώς και στα στοιχεία που προκύπτουν
από τις αντίστοιχες έρευνες. Ξεκινάμε
εδώ με μια συζήτηση για το κλασικό βιβλίο
του Uriel Weinreich “Γλώσσες σε επαφή”, το
οποίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1953.
Αυτό το έργο είναι αξιοσημείωτο στο ότι
σηματοδοτεί την αρχή της σύγχρονης
γλωσσικής μελέτης της διγλωσσίας και
των γλωσσικών επιδράσεων της. Στα
εβδομήντα χρόνια από την πρώτη δημοσίευση
της μελέτης του Weinreich, έχουμε σημειώσει
τεράστια πρόοδο στη γλωσσική μελέτη
καταστάσεων στις οποίες άτομα και
ολόκληρες κοινωνίες έχουν ικανότητες
σε περισσότερες από μία γλώσσες. Ωστόσο,
αξίζει να αναφέρουμε το συμπέρασμα του
βιβλίου του Weinreich, το οποίο συνοψίζει
την έρευνα σχετικά με τη σχέση μεταξύ
της διγλωσσίας και της λεγόμενης
νοημοσύνης, στις αρχές της δεκαετίας
του 1950. Αφήνοντας στη μία πλευρά τα
αμφισβητήσιμα χαρακτηριστικά των μέτρων
για την «ευφυΐα», το συμπέρασμα του
Weinreich είναι το εξής: «Έτσι, η πλειονότητα
των πειραματιστών αρνείται την υποτιθέμενη
κακή επίδραση της διγλωσσίας στη νοητική
ανάπτυξη, αν και τα αντίθετα αποτελέσματα
[...] πρέπει ακόμα να ληφθούν υπόψη». Αυτό που είναι εντυπωσιακό
εδώ είναι ότι η βασική υπόθεση είναι
ότι πρέπει να αποδειχθεί ότι η διγλωσσία
δεν είναι επιβλαβής, σε αντίθεση με το
να ρωτάμε αν είναι πιο ωφέλιμη. Το ζήτημα
δεν είναι μόνο επιστημονικά στοιχεία,
αλλά και γλωσσική ιδεολογία, ένα άλλο
πεδίο της γλωσσολογίας, ιδιαίτερα της
ανθρωπολογικής γλωσσολογίας, που έχει
σχέση με τα ερωτήματα που εξετάζονται
εδώ. Ο όρος γλωσσική ιδεολογία αναφέρεται
στα σύνολα των πεποιθήσεων που έχουν
οι άνθρωποι για τη γλώσσα. Τέτοιες
πεποιθήσεις δεν βασίζονται απαραίτητα
σε γεγονότα και σε ορισμένες περιπτώσεις
έρχονται σε αντίθεση με αυτές. Η σημειωτική
διαδικασία που προσδιορίστηκε από τους
Irvine & Gal (2000) ως διαγραφή - η διαδικασία
με την οποία οι υπάρχουσες διαφορές
συστηματικά συγκαλύπτονται, απορρίπτονται
ή/και αγνοούνται -, δυστυχώς, εφαρμόζεται
επιθετικά. Ωστόσο, οι γλωσσικές ιδεολογίες
δεν είναι απαραίτητα επιβλαβείς. Στην
περίπτωση των ιδεολογιών περί διγλωσσίας,
οι παροιμίες που αναφέρθηκαν παραπάνω
σε όλες τις γλώσσες της Ελλάδας είναι
ότι είναι καλό. Η επιβλαβής υπόθεση στην
εποχή του Weinreich, όμως, και στην Ελλάδα,
ακόμη και σήμερα, ήταν/είναι ότι είναι
κακή, π.χ. ψυχικά επιβλαβής, ενδεικτική
αμφισβητήσιμης πίστης κ.λπ.
Επιστρέφοντας
τώρα στο Weinreich, οι λεπτομέρειες των
μελετών που αναφέρει ο Weinreich είναι
ενδιαφέρουσες ως ιστορικά τεχνουργήματα,
αλλά δεδομένου του πόσα περισσότερα
είναι πλέον γνωστά για τις προκαταλήψεις
δοκιμών, αυτές οι μελέτες μπορούν να
θεωρηθούν ως συμπτωματικές και όχι ως
οριστικές. Στην πραγματικότητα εγείρουν
περισσότερα ερωτήματα από όσα απαντούν.
Για να αναφέρουμε μόνο ένα παράδειγμα
από το Weinreich 5 (1953:116), μια μελέτη που
διεξήχθη στην Ουαλία διαπίστωσε ότι τα
δίγλωσσα παιδιά των αστικών κέντρων
σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία σε ένα
τεστ νοημοσύνης από τα μονόγλωσσα παιδιά
των αστικών περιοχών, αλλά στις αγροτικές
περιοχές τα αποτελέσματα ήταν τα
αντίθετα. Η υπόθεση ήταν ότι τα παιδιά
των πόλεων έγιναν δίγλωσσα σε μικρότερη
ηλικία από τα παιδιά της υπαίθρου, και
ότι αυτό τους παρείχε ένα πλεονέκτημα.
Αν και αυτή η μελέτη διεξήχθη πριν από
περισσότερο από μισό αιώνα, και οι
μεθοδολογίες έχουν προχωρήσει σημαντικά
από τότε. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί
ότι το βασικό εύρημα, δηλαδή ότι η πρώιμη
διγλωσσία είναι ευεργετική, έχει
αναπαραχθεί σε μια ποικιλία μελετών
και πλαισίων χρησιμοποιώντας πιο
σύγχρονες και εξελιγμένες μεθοδολογίες.
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον εδώ είναι η σημασία της
πρώιμης διγλωσσίας τόσο για τα παιδιά
όσο και για τους ηλικιωμένους. Η σύγχρονη
νευροψυχολογική έρευνα των τελευταίων
δύο ή τριών δεκαετιών έχει δείξει
αδιαμφισβήτητα ότι η διγλωσσία συμβάλλει
στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Έτσι,
για παράδειγμα, οι Bialystock και Viswanathan
(2010) απέδειξαν ότι τα δίγλωσσα παιδιά
σε δύο πολύ διαφορετικούς πολιτισμούς
- τον Καναδά και την Ινδία - ξεπέρασαν
τα μονόγλωσσα παιδιά σε μια ποικιλία
γνωστικών εργασιών. Ομοίως, οι Costa et al.
(2009) δείχνει ότι οι δίγλωσσοι ξεπερνούν
σταθερά τους μονόγλωσσους σε περίπλοκες
συγκρουόμενες εργασίες επίλυσης.
Στοιχεία από τους Luo et al. (2010) καταδεικνύει
τη σημασία της σχετικής επάρκειας, η
οποία φαίνεται επίσης στους Bialystock et al.
(2008). Με άλλα λόγια, δεν αποτελεί έκπληξη,
όσο πιο καλά είναι τα δίγλωσσα παιδιά
και στις δύο γλώσσες, τόσο καλύτερα
αποδίδουν σε μια ποικιλία γνωστικών
εργασιών. Το γεγονός αυτό όμως πρέπει
να ερμηνευτεί με ακρίβεια. Έτσι, για
παράδειγμα, υπάρχουν πολλές μελέτες
που ισχυρίζονται ότι δείχνουν ότι το
λεγόμενο «κόστος» της διγλωσσίας
αντανακλάται σε βραδύτερους χρόνους
αντίδρασης στις λεξιλογικές επιλογές
(π.χ. Gollan et al. 2008, Ivanova and Costa 2008). Ωστόσο,
όταν ελέγχεται η επάρκεια, αυτό το
αποτέλεσμα εξαφανίζεται. Όσον αφορά
τις ιδεολογίες των αρχών του εικοστού
αιώνα, οι οποίες υπέθεταν ότι το βάρος
της απόδειξης, ότι δεν είναι επιβλαβές,
βαρύνει τους πιθανούς υποστηρικτές της
διγλωσσίας (οι περισσότεροι από αυτούς,
ίσως πολύγλωσσοι οι ίδιοι), η έρευνα του
εικοστού πρώτου αιώνα έχει δείξει ότι
το λεγόμενο «κόστος» της διγλωσσίας
ξεπερνιέται από αυξημένες γνωστικές
ικανότητες όταν λαμβάνεται υπόψη η
επάρκεια.
Επιπλέον, η έρευνα έχει
δείξει ότι η λεγόμενη πλήρης διγλωσσία
προστατεύει από την έναρξη της γνωστικής
έκπτωσης στην τρίτη ηλικία. Για παράδειγμα,
οι Gold et al. (2013) σημείωσαν πώς προηγούμενα
στοιχεία υποδηλώνουν ότι η δια βίου
διγλωσσία μπορεί να συμβάλλει στη
γνωστική εφεδρεία στη φυσιολογική
γήρανση, αλλά στη δική τους μελέτη, τα
αποτελέσματα έδειξαν ότι ακόμη και με
την παρουσία νευροεκφυλιστικής παρακμής,
η διγλωσσία συμβάλλει σε υψηλότερο
βαθμό λειτουργικότητας από ό,τι βρέθηκε
σε παρόμοια κατάσταση εκτεθειμένοι
μονόγλωσσοι. Παρομοίως οι Abutalebi et al.
(2015) αναφέρουν προηγούμενες έρευνες που
καταδεικνύουν ότι οι δίγλωσσοι που
πάσχουν από άνοια διαγιγνώσκονται
τέσσερα έως πέντε χρόνια αργότερα από
τους μονόγλωσσους. Αυτό δεν σημαίνει
ότι οι
δίγλωσσοι δεν πάσχουν από άνοια.
Μάλιστα, είναι πλέον γνωστό ότι οι
σχετικές ασθένειες που καλύπτονται από
τον όρο άνοια (από τις οποίες το Αλτσχάιμερ
είναι το πιο κοινό) αρχίζουν να επηρεάζουν
αρνητικά τον εγκέφαλο μια δεκαετία ή
περισσότερο πριν γίνουν εμφανή τα
συμπτώματα. Το ζήτημα, μάλλον, είναι το
γεγονός ότι οι δίγλωσσοι εκδηλώνουν
συμπτώματα σημαντικά αργότερα.
Χρησιμοποιώντας ένα τυπικό τεστ
εγκεφαλικής λειτουργίας (το Erikson Flanker
Task, το οποίο περιλαμβάνει τον εντοπισμό
ομοίων, ασυμβίβαστων και ουδέτερων
ερεθισμάτων), οι Abutalebi et al. συσχέτισαν
τα αποτελέσματά τους με την ποσότητα
της φαιάς ουσίας σε ένα μέρος του
εγκεφάλου που είναι γνωστό ως πρόσθιο
κυκλικό φλοιό. Αυτό είναι ένα μέρος του
εγκεφάλου που εμπλέκεται στις λεγόμενες
λειτουργίες υψηλότερου επιπέδου που
είναι γνωστό ότι επηρεάζεται από τη
γήρανση. Οι Abutalebi et al. δείχνουν ότι υπάρχει
στατιστικά έγκυρη συσχέτιση μεταξύ της
διγλωσσίας και του όγκου της φαιάς
ουσίας στον πρόσθιο φλοιό. Επιπλέον,
μόνο οι μονόγλωσσοι έδειξαν επιδράσεις
που προκαλούνται από τη γήρανση στην
απόδοση που σχετίζονται με τη μειωμένη
φαιά ουσία σε άλλο μέρος του εγκεφάλου,
τον ραχιαίο προμετωπιαίο φλοιό, που
είναι σημαντικός για τη λήψη αποφάσεων,
τη μνήμη εργασίας και την κοινωνική
γνώση. Συνολικά, αυτές οι νευρικές
περιοχές μπορεί να αποτελούν τη βάση
των πλεονεκτημάτων της διγλωσσίας και
να λειτουργούν ως νευρωνικό απόθεμα
που προστατεύει από τη γνωστική έκπτωση
που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της
γήρανσης. Σίγουρα, μια πιο πρόσφατη
μελέτη Alladi et al. (2017), έχει δείξει ότι σε
ορισμένες σχετικά σπάνιες μορφές άνοιας
(Aphasic Frontotemporal Dementia, Pick’s Disease), η διγλωσσία
δεν προστατεύει από την εμφάνιση
συμπτωμάτων. Ωστόσο, για τις περισσότερες
μορφές άνοιας η πρώιμη διγλωσσία που
διατηρείται, έχει ως αποτέλεσμα την
ενίσχυση σημαντικών τμημάτων του
εγκεφάλου και την καθυστέρηση της
γνωστικής έκπτωσης στην τρίτη ηλικία,
ανεξάρτητα από το εάν υπάρχουν ή όχι οι
σχετικές παθολογίες της άνοιας, δηλαδή
υπάρχει μια νευρική βάση για γνωστικό
απόθεμα.
Ωστόσο, τέτοια
ευρήματα δεν αφορούν απλώς την ποιότητα
ζωής. Bialystok et al., 2004, που αναφέρεται στο
Abutalebi et al. (2015) δείχνουν επίσης ότι η
καθυστέρηση της έναρξης της γνωστικής
έκπτωσης μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά
οικονομικά οφέλη.
Ενώ τα πλεονεκτήματα
της διγλωσσίας στην παιδική ηλικία και
τα γηρατειά μπορούν τώρα να ληφθούν
επίσης καλά, η διερεύνηση των δίγλωσσων
πρακτικών στην ενήλικη ζωή μόλις τώρα
υποβάλλεται σε παρόμοια αυστηρά τεστ.
Οι Adamou and Shen (2017), εξετάζοντας τη
Ρωμανοτουρκική εναλλαγή κωδικών στην
ελληνική Θράκη, καταδεικνύουν ότι στην
ενήλικη ζωή, σε κοινωνίες όπου η αλλαγή
κώδικα (ή η εναλλαγή γλώσσας με πιο
πρόσφατη ορολογία) είναι ένα τακτικό και αβαθμολόγητο
περιστατικό, δεν υπάρχει κόστος
επεξεργασίας. Από αυτό προκύπτει ότι η
μελλοντική έρευνα πρέπει να εξετάσει
τη χρήση και να λάβει υπόψη τις
επικοινωνιακές συνήθειες της
κοινότητας.
Υπάρχουν ακόμη πολλά
που πρέπει να μάθουμε για τα σχετικά
φαινόμενα σε συγκεκριμένες καταστάσεις.
Η πολυγλωσσία δεν γίνονται στο κενό.
Στην πραγματικότητα, ακριβώς το αντίθετο γίνεται. Πραγματοποιούνται στις πρόσωπο
με πρόσωπο αλληλεπιδράσεις ατόμων. Και
έτσι σε αυτήν την ομιλία προσπάθησα να
συνδέσω την αξία της πολυγλωσσίας στην
Ελλάδα με πρόσφατα εμπειρικά ευρήματα
από τη νευροψυχολογία που υποστηρίζουν
τη βαλκανική σοφία των αιώνων, όπως
λέγαμε. Ενώ ο παραδοσιακός πολιτισμός
εξισώνει την πολυγλωσσία με τον πλούτο
και την προσωπικότητα, και τα νευροψυχολογικά
δεδομένα δείχνουν ότι η πολυγλωσσία
προάγει την υγεία, η
σύνδεση μεταξύ των δύο είναι η σοφία
της καλλιέργειας πολιτικών που θα
υποστηρίξουν την ικανότητα
πολυγλωσσίας σε πολιτισμούς όπου οι
δυνατότητες συνεχίζουν να υπάρχουν,
όπως η περίπτωση στην Ελλάδα όπως και
αλλού στον κόσμο.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ Abutalebi, J., Guidi, L., Borsa, V. Canini, M., DellaRosa, P. A., Parris, B. A., et al. (2015). Bilingualism provides a neural reserve for aging populations. Neuropsychologia, 69, 201–210. Adamou, E. & Xingjia, R. S. (2017). There are no language switching costs when codeswitching is frequent. International Journal of Bilingualism 20, 1, 1–18 Alladia, S., Bakb, T. H., Shailajaa, M., Gollahallia, D. Rajana, A., Surampudic, B., et al. (2017). Bilingualism delays the onset of behavioral but not aphasic forms of frontotemporal dementia. Neuropsychologia 99, 207–212. Bialystock, E. & Viswanathan, M. (2009). Components of executive control with advantages for bilingual children in two cultures. Cognition, 112, 3, 494–500. Bialystock, E., Craik, F. I. M., Luk, G. (2008). Lexical access in bilinguals: Effects of vocabulary size and executive control. Journal of Neurolinguistics 21, 522–538. Bialystok, E. and Craik, F. I. M. (2010). Cognitive and Linguistic Processing in the Bilingual Mind. Current Directions in Psychological Science 19, 1, 19–23. Costa, A., Hernández, M., Costa-Faidella, J., Sebastián-Gallés, N. (2009). On the bilingual advantage in conflict processing: Now you see it, now you don’t. Cognition 113, 135–149.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου